Aspekti kognitivne ergonomije
Najvažniji aspekti uključuju mentalni napor, donošenje odluka, interakcija sa računarima, ljudska pouzdanost i radni stres.
1) Mentalni napor
Mentalni rad je mentalna aktivnost pri
kojem mozak obrađuje informacije koje prima iz okoline. Postoje 2 kategorije
mentalnog rada:
- Mentalni rad u užem smislu - proces koji zahteva
kreativnost u manjem ili većem obimu u zavisnosti od znanja, iskustva i
mentalnih sposobnosti.
- Obrada informacija, kao deo sistema čovek-mašina - kombinovanja
novih informacija s onim što je od ranije poznato i donošenja odluke.
Obrada informacija u svakom poslu uključuje percepciju putem senzornih
organa (vid, sluh) interpretaciju primljene informacije i obradu dobijenih
informacija.
2) Donošenje odluka
Donošenje odluka predstavlja proces
identifikovanja problema u radnoj situaciji i izbor između postojećih
alternativnih pravaca akcije (reorganizacija, nabavka novih šivaćih mašina,
analiza radnih mesta i sl.). Odlučivanje je složen proces donošenja brojnih i
raznovrsnih odluka na raznim organizacionim nivoima i mestima odlučivanja.
Odluke se mogu klasifikovati po raznim
osnovama i prema različitim kriterijumima: vezane i slobodne odluke; rutinske,
adaptivne i inovativne; strateške, taktičke i operativne; programirane i
neprogramirane; individualne i kolektivne; dugoročne, srednjoročne, kratkoročne
i tekuće. Mogu se klasifikovati i na upravljačke, rukovodilačke i izvršne.
3) Interakcija sa kompjuterom
Interakcija sa kompjuterom je disciplina koja se odnosi na
projektovanje, evalvaciju i implementaciju interaktivnih kompjuterskih sistema
koje koriste ljudi pri čemu se proučavaju i glavni fenomeni koji ih
okružuju.
Ona proučava: performanse zadataka koje
zajednički obavljaju ljudi i kompjuteri, strukturu komunikacije
čovek-kompjuter, sociološku i organizacionu interakciju tokom projektovanja
sistema, čovekove mogućnosti da koristi kompjuter (uključujući mogućnost da
uči), algoritme i programiranje samog interfejsa, inženjerske probleme koji se
pojavljuju tokom projektovanja i izgradnje interfejsa i procese specifikovanja,
projektovanja i implementacije interfejsa.
4) Pouzdanost čoveka
U teoriji pouzdanosti čoveka u centru
pažnje je greška čoveka. Pod greškom čoveka treba razumeti njegovo delovanje
koje nije propisno, ili koje odstupa od propisanih normi.
See more: Kognitivna ergonomija